Czaprak to podstawowy element wyposażenia konia. Pozwala na ochronę siodła przed końskim potem oraz skóry konia przed odparzeniami. Wielu koniarzy posiada całe kolekcje przeróżnych czapraków. Przed zakupem warto zdobyć niezbędną wiedzę na temat tego sprzętu i mądrze wybrać swój pierwszy potnik.
Jakie są rodzaje czapraków i ich funkcje?
Grubość
Na rynku można zdobyć czapraki o różnej grubości. Najczęściej wyróżniamy trzy podstawowe:
Cienki – Takie czapraki nie mają w środku dodatkowego, grubego wypełnienia, a jedynie cienką, sztywną warstwę w postaci np. filcu. Dzięki temu na długo zachowują swoją pierwotną formę i stabilnie trzymają się pod siodłem. Ich grubość nie przekracza 1cm.
Gruby – Grube czapraki są bardziej „puszyste”, posiadają w środku wypełnienie w formie różnych rodzajów gąbek. Dobrze nadadzą się dla bardziej wrażliwych koni, a niektórzy jeźdźcy po prostu preferują takie ze względów estetycznych.
Pady – Na rynku istnieją również bardzo mięsiste czapraki, które nazywane są padami. Są to bardzo grube potniki, które nie sprawdzą się każdemu, jednak posiadają swoje grono fanów. Warto mieć na uwadze to, że bardzo grube czapraki mogą wpłynąć w pewien sposób na dopasowanie siodła.
Profile i rozmiary
Czapraki różnią się między sobą również profilami oraz rozmiarami.
W przypadku czapraków klasycznych wyróżniane są takie profile, jak ujeżdżeniowy, skokowy oraz wszechstronny. Dopasowuje się je do rodzaju siodła ze względu na dostosowaną do niego budowę.
Rozmiar potnika dopasowuje się do wielkości siodła. Jest to odpowiednio rozmiar Pony dla małych, kucykowych siodeł, Cob do siodeł o średniej wielkości oraz Full dla standardowych, dużych siodeł. W asortymentach sklepów jeździeckich można znaleźć również czapraki w rozmiarze Shetty dla najmniejszych siodeł oraz XFull dla ponadprzeciętnie dużych koni.
Rodzaje
Oprócz różnych profili oraz rozmiarów, są także poszczególne rodzaje, np. do mniej standardowych dyscyplin.
Czaprak rajdowy – Jak sama nazwa wskazuje, jest to czaprak przeznaczony do rajdów konnych. Charakteryzuje się przede wszystkim wytrzymałym materiałem oraz kieszeniami po bokach.
Czaprak do lonżowania – Jest to właściwie pas materiału, który jest idealnie dopasowany do podłożenia go pod pas do lonżowania.
Pad do westernu – Są to specjalne potniki do siodeł westernowych. Wyróżniają się inną, prostszą budową oraz większą grubością.
Pad do jazdy na oklep – Taki pad to specjalna warstwa ułatwiająca jeźdźcowi jazdę na oklep. Posiada wzmocnienie w miejscu siedzenia, popręg i nierzadko również mocowania do strzemion.
Po zapoznaniu się z najważniejszymi informacjami, wybór pierwszego i kolejnego czapraka powinien być zdecydowanie łatwiejszy i bardziej przyjemny.